sLOVEnia

1 ország, 11 nap, 15 város és megszámlaláhatatlan élmény. Én először hét évvel ezelőtt, aztán négy éve Bálinttal, a nagyobbik gyerekemmel együtt voltunk Szlovéniában. Idén pedig visszamentünk, de most már két gyerekkel. Azokat a helyeket, ahol négy évvel ezelőtt voltunk újralátogattuk, hiszen Bora még nem látta, és Bálint sem emlékezett semmire, hiszen akkor csak éppen, hogy elmúlt kettő. Az ismert helyek mellett ezúttal voltunk időnk új környékeket, új városokat is felfedezni.

Az út, amit bejártunk: Szada – Ptuj – Maribor – Portoroz – Lucija – Piran – Izola – Postojna – Predjama – Globoko – Savica – Radovljica – Kranj – Skofja Loka – Ljubljana

terkep_960

Mivel mentünk, mikor indultunk?

Autóval mentünk, így autópálya matricát is kellett vásárolnunk. A 7 napra szóló matrica 15 euró, de nekünk a 30 eurós havit kellett megvenni.

Pénteken kora reggel indultunk, de már előző este bepakoltunk mindent, amire szükségünk lehet, a sátortól kezdve a bringáig mindent. Dél után nem sokkal már Ptuj városában sétáltunk, ez volt az első megállónk. Érdemes megnézni a várost, mert kicsi, csendes és nyugodt, a vár pedig valami fantasztikus. Nemcsak a kilátás volt izgalmas, hanem a farsangi hagyományokat bemutató tárlat is. A mohácsi busójáráshoz nagyon hasonlítanak az ottani télűző jelmezek.

Az első éjszakát a közeli Mariborban egy kedves, nagyon kulturált kempingben, a Kekecben töltöttük. A kemping egy télen síparadicsom, nyáron downhill pálya közelében fekszik. Este ide sétáltunk ki, rengetegen túráztak és bringáztak.

Második nap, irány a tenger

Szombat reggel korán keltünk, egy gyors reggeli, és indultunk a tengerpartra. A már jól bejáratott Lucija kempingben foglaltam előre online helyet. Ez a kemping a Portoroz mellett fekvő Lucija városában van. Előnye, hogy van saját strandja, tehát egy gyors csobbanásért nem feltétlenül kell messze menni. Nem sok kemping van a tengerparton, és ez látszik is, nagy a forgalom, sokan vannak, és a szolgáltatásokból is nagyon a minimálisat hozzák.

szlovenia_piran_3_960

Lucijából akár gyalog is besétálhatunk a kiépített sétányon Portorozba, sőt akár onnan Piránba is. A kempingbeli strand nekünk nem tetszett, az tényleg arra jó, hogy napozáskor megmártózz  betonmólóról nehogy hőgutát kapj. A portotozi strandok szintén nem tetszettek, hiszen a nyaralóvárosban nagy a zsúfoltság. Így mi már négy évvel ezelőtt eldöntöttük, hogyha visszatérünk, hozunk bringát, és az olcsó Lucija kempingből bringával fogunk átjárni a Piran szélén található nyugis, kavicsos partra.

szlovenia_piran_1_960

A strand Piranban, fotó: Lilla

Piran egyébként 3,5 kilométerre van Lucijától és végig bicikliút vezet. Mi minden délelőtt és délután strandoltunk 2-3 órát, délre hazatekertünk ebédelni és a hűvösbe aludni. Ez azt jelenti, hogy minden nap minimum 14 kilométert tekertünk. A férjem vitte kisülésben a kisebbik gyereket, és a bringatáskámmal a csomó cuccot, a nagyobbik gyerekem pedig egyedül tekert. Neki ez meg se kottyan, már 5 évesen 30-40 kilométeres bringatúrákat tett velünk.

szlovenia_piran_5_960
szlovenia_piran_4_960Piran, fotó: Lilla

A tengerparton töltöttünk el hat teljes napot. Igazán ildilli volt, a gyerekek imádtak a parton bogarászni, rákokat keresni, pici medúzákat nézni, kagylókat gyűjteni, és az esti pirani séták is felejthetetlenek voltak. Mikor magunk mögött hagytuk a tengert még megnéztük Izola városát. Kellemes kis hely, de messze elmarad Pirantól.

Irány a Tiglav Nemzeti Park

A Tiglav Nemzeti Park és a tenger között pont útba esik Postojna, amit csodálatos cseppkőbarlangja miatt érdemes felkeresni. Négy évvel ezelőtt is kombinált jegyet váltottunk, és a Predjamai-várkastélyt is megnéztük. A kombinált felnőtt jegy 35 euró körül volt. A barlang külön élmény, mert az út körülbelül felén kisvonattal viszik a túristákat, ezt a gyerekek imádják. Érdemes jól felöltözni, túrabakancsot venni, mert a barlangban 10 fok van csupán. A Predjamai-várkastély néhány kilométerre van a barlangtól, ide a jegy ellenében a barlang elől induló busszal vagy akár saját kocsival is átmehetünk. Mi saját kocsival mentünk, mert gyorsabb és kényelmesebb, nem kell a buszmenetrendhez igazodni. A kastély nagyon különleges, hiszen félig egy sziklába vájták.

Szerettünk volna ismét Bledben kempingezni, de sajnos már nem volt online foglalható hely, így a Globokoban található Eco River Campben sátoroztunk. Nagyon jó választás volt, sokkal jobban éreztük magunkat itt, mint korábban Bledben. A zsúfolt tengerparti kemping és hőség után igazán üdítőek voltak a hegyek, a patak és a szellős terület. A kemping egy csoda hely, a Száva folyó partján. A patakvizet napkollektor melegíti a fürdéshez, a telefontöltésre szolgáló áramot napelem biztosítja, forrásvíz csordogál ivóvíznek, a folyóban pedig fürdeni is lehet. Esténként pedig a táborból több család is, a világ minden részéről összeült és a tűz körül beszélgetett. Imádtunk ott lenni!

szlovenia_globoko_7_960
szlovenia_globoko_6_960
szlovenia_globoko_5_960
szlovenia_globoko_4_960
szlovenia_globoko_3_960
szlovenia_globoko_2_960
szlovenia_globoko_1_960

képek az Eco River Campből, fotó: Lilla

Globokoból kirándultunk el a Tiglav Nemzeti Park egyik fő látványosságához, a 78 méter magas Savica vízeséshez. A vízeséshez egy körülbelül 20 perces gyaloglással juthatunk el, de a túraút elején belépőjegyet kell váltani, valamint a parkolásért is fizetni kell. Gyerekkel is kényelmesen teljesíthető a túra.

szlovenia_savica_5_960
szlovenia_savica_3_960
szlovenia_savica_2_960
szlovenia_savica_1_960

a Savica vízesés és környéke, fotó: Lilla

A vízeséstől visszafele Globokoba még megnéztük Radovljica városát, amit középkori épületei miatt érdemes felkeresni.

Úton Ljublajnába

A második éjszaka után magunk mögött hagytuk a az környezetbarát kempinget, és a főváros felé vettük az irányt. Útközben még megnéztük Kranj és az UNESCO által világörökségi területnek nyilvánított Skofja Loka városát. Kranj nagyon hasonló, mint Radovljica, középkori épületek sorakoznak egymás mellett. Mivel szombat volt, piac volt a főtéren, a zöldségesek mellett antikosok és szlovén kézművesek is árultak. Borának vettünk öt euróért egy szupercuki egyedi rövidnadrágot. Skofja Loka városa viszont tényleg lenyűgöző. Sétáltunk egyet az óvárosban, megcsodáltuk a sok pici design boltot, és felkapaszkodtuk a várhoz is.

szlovenia_skofja_loka_1_960

Skofja Loka városa, fotó: Lilla

Ljubljana, design forradalom

Hét évvel ezelőtt, az első ljublajani látogatásom előtt bőszen bújtam a netet design boltok után kutatva. Akkoriban csak pár darabot találtam, és négy évvel ezelőtt sem volt sokkal több, de most egymást érik a kincslelőhelyek a sétálóutcán. Igazi designbolt forradalom zajlott az elmúlt években. A legjobb, hogy rengeteg üzlet árul szlovén termékeket, grafikákat, táskákat, noteszeket és más használati tárgyakat.

szlovenia_ljubljana_1_960
szlovenia_ljubljana_2_960
szlovenia_ljubljana_3_960

Ljubljana, fotó: Lilla

Amellett, hogy ezeket az üzleteket csodáltuk, felmentünk siklóval a várba (érdemes ezt a programot estére időzíteni, amikor csökken a turista áradat). A belvárosi sétát kiegészítettük egy hajókirándulással, a 45 perces hajóút alatt nemcsak a város nézhetjük meg a vízről, hanem ha jól figyelünk, akkor a folyó lakóival, a nutriákkal, azaz mocsári hódokkal is találkozhatunk.

Ezúttal is a H2O hostelban laktunk, amelynek előnye, hogy olcsó, és a sárkányos hídnál, tehát szinte a belváűrosban található, gyalog minden pillanatok alatt elérhető.

2 thoughts on “sLOVEnia”

• Szia! Nagyon tetszik a túra,amit csináltatok, mi is Szlovéniába megyünk idén nyáron. Megkérdezhetem, hogy a Lucia kempingben melyik részre foglaltatok helyet? Sátorozni fogunk, de nem teljesen értem az oldalukon, hogy a Pitch Terrace részre is be lehet állni autóval a sátor mellé? Hova érdemes foglalni? Köszönöm a segítséged!

• Szia! Nem, a a Pitch Terrace részre nem lehet autóval odaállni, ha autóval akartok parkolni a sátor mellett, akkor olyan helyet vegyetek, amit a lakóautóknak, kisbuszoknak is javasolnak, végig a kempingben vezető “főút” mellett.