Friss levegő, gyenge térerő – a pihentető őszölés titka

A nyári nyaralások és téli síelések mellett majdnem minden évben eljártunk a szüleimmel egy hosszú hétvégére “őszölni”. Valamiért ezekről a rapdi utazásokról sokkal élénkebben élnek bennem az emlékek, a helyek, mint a sokkal hosszabb tengerparti nyaralásokról vagy téli síelésekről. Az igazán hosszú, őszi erdőben tett gyalogtúrát éppen ezek miatt a kedves emlékek miatt szeretném a saját családomban is meghonosítani. Erre volt tökéletes edzés, alapozás a három nap, amit a Börzsönyben, a Szent Orbán Erdei Wellness Hotelban a KidsOasis nagyköveteiként töltöttünk. Élménybeszámoló és utazási tippek következnek.

borzsony_2_960fotó: Lilla

Őszölés hétköznapra időzítve: előnyök és hátrányok

Kicsit időzavarba kerültünk már az utazás elején, hiszen a nagyszülőknél töltött vidéki hétvégét meghosszabbítva hétfő, kedd, szerda mentünk a Börzsönybe. A hétköznapi utazásnak egyébként számos előnye (és néhány hátránya volt). Sehol nem volt tömeg, nem kellett parkolót keresni, az étteremben sokáig várni, nem volt tömött a wellness részleg, és nem találkoztunk más turistákkal az erdőben sem. Sokkal békésebb volt így az utazásunk, mintha egy hosszú hétvégére időzítettük volna. Egyedüli negatívumnak az bizonyult, hogy nem tudtunk kisvonatozni, hiszen az csak hétvégén jár.

Hétfő: Kemence – Nagybörzsöny és Nagyirtáspuszta

Mivel a szállásunkat csak délután lehetett elfoglalni, ezért a délelőttöt kirándulással töltöttük. Kemence volt az úticél, mivel a kisvonat ott sem járt, autóval mentünk a végállomásig. Ott sétáltunk egy picit, a gyerekek a pataknál játszottak.

Ebédidőre Nagybörzsönybe értünk, és bár láttuk már a vízimalmot, mivel a gyerekek nem emlékeznek annyira rá, gondoltunk, megint megnézzük. Sajnos a hétfő szünnap volt, így ezt el kellett halasztanunk.

TIPP

Hétköznapi utazás során érdemes előre tájékozódni, hogy az egyes múzeumoknak mikorra esik a szünnapjuk.

Három óra körül érkeztünk meg a Szent Orbán Erdei Wellness Hotelba, és a gyerekek kívánsága az volt, egyből teszteljük le a wellness részleget. Pont időben értünk a medencéhez, hogy kipróbáljuk a vízi tornát. Pontosabban csak én, családom többi tagja nem bizonyult ezen a téren lelkesnek. Nekem nagyon tetszett a torna, főleg, hogy nagyrészt a karokat és a hátizmokat dolgoztatta meg, jó alapozás volt a heti rúdfitness edzésemre. El is határoztam, hogy másnap a reggeli jógás nyúztózkodáson is ott a helyem. A torna és a vízi játék után a gyerekek a sószobában játszottak, míg mi pihentünk egy kicsit a nyugágyakon. A szálloda nagy előnye, hogy bár wi-fi van, térerő nem igen. Ez nekem külön jól jött, hiszen a kóros telefon nyomkodásból kénytelen voltam visszavenni, dolgozni sem tudtam folyton.

Kedd: Nagyirtáspusztától – Kisirtáspusztáig

Bár a fürdőruhától a nagykabátig mindent vittünk magunkkal, de sportcipő nem volt nálam, csak a túracipőm meg egy félcipő. Ezért másnap reggel, jobb híján a félcipőben mentem jógázni.

TIPP

Ha wellness hotelba megyünk, akkor nemcsak fürdőruhát és túrafelszerelést, hanem sportolásra alkalmas ruházatot és lábbelit is vigyünk magunkkal.

A reggeli jóga igazán isteni volt, főleg mert az időjárás is kegyes volt hozzánk, már kora reggel nagyon melegen sütött a nap. Fél órán keresztül végeztünk légző és nyújtógyakorlatokat, a testem így kellően felébredt, az aznapi túrához.

Tizenegy órakor a szállóból egy közös, vezetett túra is indult, de mi nem ehhez csatlakoztunk. A hároméves lányunk, Bora még délben alszik, a 11-kor induló túra egy része pont az alvásidejébe esett, ami kész szenvedés lett volna, nemcsak nekünk, de a többi vendégnek is.

borzsony_4_960
borzsony_5_960
borzsony_1_960fotó: Lilla

A saját és mások idegeinek megvédése érdekében négyesben indultunk 10 óra körül Kisirtáspusztára. Ez a túra körülbelül 4 kilométer, összesen, oda-vissza. Nem megterhelő, nincs nagy szintkülönbség (A Google szerint csupán 63 méter), gyerekkel is simán teljesíthető. Bálint, aki hatéves már simán tud ennyit gyalogolni, Bora meg mióta kinőtt a hordozós korból, azóta Robi fémvázas túrahurciban viszi ilyen alkalmakkor.

A szálláson egyébként többféle hosszúságú és nehézségű túráról is adnak tájékoztatót. Van két babakocsival is teljesíthető kirándulás.

TIPP

Egy őszi, erdei séta alkalmával rengeteg mindent taníthatunk a gyerekeknek a természetről.

• ne csak gyűjtsük az őszi dekorációhoz a terméseket, de beszéljük meg, miket találtunk, melyik fához tartoznak
  • figyeljük meg, hogyan változik az erdő összetétele, hol milyen fák vannak túlsúlyban
  • figyeljük meg a sárban a nyomkat, beszéljük meg, melyik milyen állaté lehet
  • a vaddisznók által feltúrt területet is megmutathatjuk a gyerekeknek
  • ahogyan a nyomokat, ugyanúgy meg lehet figyelni az állati ürülékeket is (azoknak a mamiknak, akik nem lennének tisztában az erdei állatok kakáival, bátran ajánlom a svéd áruházlánc mesekönyvét, Az erdő királyát, aminek az első oldalán szuper kakahatározó található – ez komoly!)
  • legyünk azért résen, de a nagyobb gyerekeket bízzuk meg azzal, figyeljék a túristajelzést, amelyen haladunk

A túrát kicsit több mint egy óra alatt teljesítettük, a gyerekek még kicsit ugráltak kint a trambulinban (csak, hogy később ne kelljen annyit bíbelődnünk az altatással), majd megebédeltünk a hotel teraszán. A délutáni alvást követően megint a wellness volt a gyerekek kívánsága, majd a játszóterem. A játszóteremben sokféle korú csemete jól érezheti magát, voltak egészen apró, éppen mászni tudó babák, de az én három- és hatévesem is talált nekik tetsző játékot.

Családbarát hotel?

A szállodában mindenki nagyon kedves és segítőkész volt a gyerekekkel. A vendégek nagy része is hozzánk hasonlóan kisgyerekes család volt. A személyzet remek hozzáállását jól mutatja, hogy első este, mikor rakottpalacsinta volt, Robi elment megkérdezni, van-e benne dió, mivel Bálint allergiás rá, egyből felajánlották, hogy a szakács azonnal készít lekvárosat kifejezetten Bálintnak.

borzsony_3_960fotó: Lilla

A szálloda melletti játszótér is a kicsiknek kedvez, ahogyan az étteremben berendezett babakonyha, vagy a szobába bekészített fellépő, csúszásgátló, WC-szűkítő és a gyerekbiztossá tett konnektorok is.

A hotel egyébként nemcsak gyerek, de állatbarát is. Kutyát is magunkkal vihetünk, sőt a szálló saját kutyusának, Atosnak külön kis vacka van a recepciós pult mellett. Ez egyébként annyira barátságossá és kedvessé teszi a helyet, ahogy belép a vendég, azt érzi, egy mesebeli, családias hegyi kunyhóba került. Amikor megláttuk Atost, a németjuhászt Bálintba egyből belehasított a felismerés, hogy ez volt az a kutyus, akit tavalyi kisvonatozásunk alkalmával a nagyirtáspusztai állomás körül láttunk tekeregni. Végtelenül boldog volt, hogy magától megoldotta ezt a “rejtélyt”.

Helyi értékek: a kozmetikumoktól a sajtokig

Talán a hg.hu design magazinnál eltöltött néhány újságírói évem miatt, de a design és a kézműves értékek nekem régóta nagyon fontosak. Legyen szó gasztronómiáról vagy szépségápolásról és divatról, mindig előnyben részesítem a hazai gyártókat, tervezőket. Éppen ezért örültem, amikor a hotelba belépve a recepció mellett egyből egy vitrin fogadott telis-tele magyar kozmetikumokkal, és büszkén hirdette a kiírás, hogy a testkezelések során a szállóban ezeket alkalmazzák, de mi is bátran megvásárolhatjuk ott helyben bármelyiket. De nemcsak a kozmetikumok területén jelentkeztek helyi termékek, hanem a reggelinél is találkozhattunk börzsönyi saját válogatással és kemencei kolbásszal.